Acht aanbevelingen uit het FEIEA-onderzoek naar het Europese landschap van interne communicatie

Het nieuwste onderzoek van FEIEA schetst een helder beeld van de huidige staat van de interne communicatie binnen organisaties in heel Europa. Het is een vervolg op eerder onderzoek uit 2017.

Terug naar overzicht

Het onderzoek werd deze keer georganiseerd door de Italiaanse vereniging ASCAI en bundelt reacties van 207 IC-professionals uit 13 landen. Het biedt waardevolle inzichten in de trends die het hedendaagse veld van interne communicatie vormgeven.

Vier belangrijke bevindingen

1. Tevredenheid over het werk

Er heerst algemeen een hoog niveau van werktevredenheid onder interne communicatieprofessionals. Belangrijke factoren die bijdragen aan werktevredenheid zijn een gevarieerd en boeiend takenpakket, algemene werktevredenheid, positieve feedback van medewerkers en erkenning door het senior management. Ondanks die positieve aspecten zijn er ook werkpunten, met name een betere werk-privébalans en meer carrièremogelijkheden.

2. Effectiviteit van interne communicatie

De enquête mat factoren als de medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid, het intranetgebruik, de financiële en personeelskosten voor projecten, de houding- en gedragsverandering van medewerkers en de effectiviteit van kanalen.

Uit de antwoorden blijkt dat organisaties met een sterke focus op transparante en tweerichtingscommunicatie hoger scoorden op medewerkersbetrokkenheid.

Er zijn echter verschillende obstakels die een goede monitoring van de effectiviteit van interne communicatie belemmeren. Op 1 staat ‘een gebrek aan de juiste tools’, gevolgd door ‘moeilijk te verkrijgen metrics’ en ‘onduidelijkheid over wat we moeten meten’.

3. Werk-privébalans

De pandemie heeft de connectie tussen medewerkers en hun organisaties grondig door elkaar geschud. Sindsdien speelt de werk-privébalans een cruciale rol in de mindset en houding van mensen ten opzichte van de werkplek.

Interne communicatie kan die relatie ondersteunen. Een aangename werkplek creëren met een goede werk-privébalans en medewerkers betrekken en actief laten participeren werden het vaakst genoemd in de enquête.

4. De rol van bedrijfsleiders

Het is de rol van bedrijfsleiders om medewerkers te verenigen en cohesie in teams te bevorderen. Daarvoor moeten ze een duidelijke visie delen en verantwoordelijkheden delegeren in diverse teams. Het zijn vooral die gebieden waarin IC-professionals met hun strategische blik en tactische aanpak bedrijfsleiders kunnen ondersteunen.

Acht aanbevelingen voor communicatieprofessionals

Op basis van de bevindingen van de enquête en aanvullende inzichten van de Italiaanse vereniging ASCAI zijn dit de belangrijkste aanbevelingen:

1. Benut technologie: maak gebruik van de nieuwste technologieën zoals AI om communicatiestrategieën te verbeteren en de effectiviteit nauwkeurig te meten.

2. Bevorder de werk-privébalans: voer een beleid en implementeer communicatie-initiatieven die de werk-privébalans ondersteunen en de prioriteiten van medewerkers respecteren.

3. Stimuleer een inclusieve cultuur: zorg dat je communicatie-aanpak inclusief is en inspeelt op de diverse behoeften van de medewerkers.

4. Verhoog medewerkersbetrokkenheid: creëer mogelijkheden voor actieve betrokkenheid en participatie in besluitvormingsprocessen.

5. Ondersteun geestelijke gezondheid: besteed in interne communicatie aandacht aan mentaal welzijn en biedt hulpmiddelen aan om dit te bevorderen.

6. Pas je aan hybride modellen aan: hou tijdens het ontwikkelen van je communicatiestrategieën en -middelen rekening met de remote en hybride werkrealiteit.

7. Focus op kwantitatieve én kwalitatieve metrics: combineer kwantitatieve metingen met kwalitatieve inzichten om de effectiviteit van je interne communicatie volledig te vatten en begrijpen.

8. Ga voor continue verbetering: pas communicatiestrategieën regelmatig aan om aan te sluiten bij organisatiedoelen en de behoeften van werknemers.

Geïnteresseerd in het volledige rapport? Neem dan contact op met info@feiea.org

FEIEA organiseert de komende maanden een reeks webinars om dieper in te gaan op enkele bevindingen uit het onderzoek. Deze sessies zijn gratis en toegankelijk voor leden van organisaties uit het FEIEA-netwerk.

Gerelateerde nieuwsberichten

Take 10: “We moeten de balans vinden tussen de digitale en humane connectie”

In deze episode van Take 10 praten we met Kathleen De Smedt, corporate communicatieverantwoordelijke bij Milcobel en voorzitter van...
Lees meer

Ontdek de trends die de grenzen van interne communicatie verleggen op het vonkcongres 2024

Op 16 oktober 2024 vindt het vonkcongres plaats, dé gelegenheid om te ontdekken hoe je interne communicatie naar een hoger niveau kunt tillen....
Lees meer