Maak op een gestructureerde manier waardevolle content

Terug naar overzicht

Organisatie

Erwin Van Overloop

Datum & uur

15 maart
Van 9:30 tot 16:30

Locatie

Gent

Als communicatieprofessional is onze kernopdracht om een band op te bouwen met een intern of extern publiek. Die band creeër je onder andere door hen waardevolle content aan te bieden. Zo zorg je ervoor dat ze jouw organisatie vertrouwen en beschouwen als expert in wat ze doet.

Om dit te realiseren heb je een aanpak nodig, zodat je niet alleen aansprekende content maakt, maar het ook volhoudt. In deze training leer je dat een content strategie het gestructureerde proces is van het bedenken, creëren en distribueren van content die de missie van jouw organisatie ondersteunt.

Wat leer je tijdens deze opleiding?

Je komt in deze training te weten hoe je zo’n content strategie aanpakt en wat deze te bieden heeft.

1) Houvast voor denk- en werkwijze.

De strategie wordt in de praktijk toegepast met behulp van een helder denk- en werkproces. Dit geeft structuur, helderheid, en zorgt voor evenwicht, variatie en balans in de content.

2) Thema’s en onderwerpen komen gestructureerd aan bod.

In plaats van een ad hoc-aanpak waarbij persoonlijke voorkeuren of ‘de waan van de dag’ dominant zijn, zorgt de strategie er voor dat de content gevarieerd en evenwichtig is, zowel inhoudelijk als qua invalshoek, vorm en kanaal. De structuur is niet beperkend maar zorgt voor optimale variatie waarbij over alle keuzes gericht wordt nagedacht

3) De strategie helpt bij het nadenken over content en het maken van keuzes.

Het bedenken en creëren van content behoort geen intuïtief proces te zijn, maar een helder denkkader: je kunt gericht de ‘gaten’ in je aanbod opsporen en daar vervolgens mee aan de slag gaan. Dit betekent zowel: heel gericht dingen gaan bedenken en tegelijk ook: met argumenten ‘nee’ zeggen tegen andere ideeën

4) De strategie helpt bij het overbrengen van de boodschap (voor wie en vanuit welk perspectief).

Op basis van deze strategische aanpak leer je vooraf te kiezen: wat willen we bereiken? Voor wie? En vanuit welk perspectief benaderen we het onderwerp?

5) Daarmee draagt de strategie actief bij aan het behalen van de doelstellingen.

De strategie helpt bij het afbakenen van je doelen, zodat je al doende leert welke content, in welke vorm, hieraan bijdraagt en welke (nog) niet.

Trainer

Erwin Van Overloop

Erwin Van Overloop heeft meer dan 20 jaar ervaring in interne communicatie in de banksector, in het bijzonder met bedrijfsjournalistiek – waarmee hij een aantal Belgische en Europese prijzen won. Hij is al jaar en dag nauw betrokken bij vonk, het netwerk voor interne communicatie en is er sinds najaar 2019 directeur. Sinds september 2021 is hij actief als zelfstandig communicatie-expert, schrijft hij geregeld in opdracht van Mediafin en geeft hij trainingen. Het is zijn missie om de waarde van (interne) communicatie als strategische hefboom voor organisaties onder de aandacht te brengen.

Prijs

Deze opleiding kost (excl. btw):

  • 395 euro voor leden van vonk
  • 495 euro voor niet-leden

Wil je deelnemen aan deze activiteit en ineens ook lid worden van vonk, dan kun je deelnemen tegen ledenprijs. Vink deze keuze aan in het inschrijvingsformulier. Meer weten over het vonk-lidmaatschap en wat dat voor jou kan betekenen? Klik hier.

Wegbeschrijving

Clemenspoort, Overwale, Gent, België

Inschrijven

Annuleren kan kosteloos tot 14 dagen voor aanvang van de opleiding. Daarna is het bedrag verschuldigd.
Meer info in onze algemene voorwaarden onderaan deze pagina.