European Communication Monitor 2023: trends en uitdagingen #2

Technologie, AI en data zijn vandaag niet meer weg te denken. Hoe blijf je mee en zet je deze uitdagingen om in opportuniteiten? Volgens de European Communication Monitor moet je als communicatieprofessional 4 cruciale vaardigheden ontwikkelen. In dit artikel gaan we dieper in op uitdaging #2 competenties en rollen voor communicatieprofessionals

Terug naar overzicht

Recent verscheen er een nieuw trendrapport van de European Communication Monitor (ECM). Daarin worden 4 uitdagingen naar voren geschoven die het succes van (interne) communicatie in het komende decennium zullen beïnvloeden: 
1/ De mogelijkheden van nieuwe technologie en data benutten 
2/ Nieuwe competenties en rollen voor communicatieprofessionals ontwikkelen 
3/ Je publiek bereiken en beïnvloeden in een hypergeconnecteerde wereld 
4/ Relaties opbouwen in tijden van desinformatie en wantrouwen 

In dit artikel gaan we dieper in op uitdaging #2: nieuwe competenties en rollen voor communicatieprofessionals ontwikkelen. 

Jezelf continu heruitvinden 

De communicatiewereld evolueert razendsnel. Als professional is het zaak om up-to-date te blijven en je te bekwamen in de nieuwste tools en methodes. Anders gezegd: je moet jezelf voortdurend heruitvinden. De ECM identificeert daarom 4 cruciale vaardigheden voor communicatieprofessionals

1. Onderzoeks- en organisatorische managementvaardigheden 

Als communicatieprofessional heb je onderzoeksvaardigheden nodig om je activiteiten te meten en evalueren. Dat begint bij een goed praktisch begrip van software, diensten en onderzoeksmethoden, maar daar stopt het niet bij. Je moet de data ook nog weten te interpreteren om er inzichten over stakeholders en andere organisaties uit te halen. 

Managementvaardigheden zijn dan weer belangrijk om met organisatorische verandering en ontwikkeling om te gaan, maar bijvoorbeeld ook om inzicht te krijgen in financiën en budgettering voor communicatieafdelingen. 

2. Sociale en empathische vaardigheden 

Ondanks het toenemende belang van technologische vernieuwing blijven interpersoonlijke vaardigheden onmisbaar. Dat komt erop neer dat je je leidinggevenden en medewerkers in staat stelt om te communiceren en hen daarin ook coacht. 

Ook omgaan met macht en coalitievorming tussen mensen binnen en buiten de organisatie valt hieronder. Denk bijvoorbeeld aan gevoelige dialogen opstarten en modereren, omgaan met ethische kwesties en projecten op wereldwijde schaal managen. 

3. Effectieve boodschappen creëren en overbrengen 

Communicatieprofessionals hebben kennis nodig over de effecten van klassieke, sociale en nieuwe media en manieren en strategieën om mensen te overtuigen. Andere belangrijke vaardigheden zijn relaties beheren binnen en buiten de organisatie, boodschappen produceren en ze vervolgens ook weten te presenteren in het openbaar. 

4. Kennis over de samenleving en de organisatie 

Tot slot heb je als communicatieprofessional grondige kennis nodig van de manier waarop de samenleving en de politiek werken en hoe dat zich vertaalt in publieke verwachtingen, regelgeving en maatschappelijke kwesties die je organisatie kunnen beïnvloeden. Verder wordt inzicht in de organisatie zelf – hoe machtsverhoudingen werken en hoe strategische beslissingen genomen worden – ook onmisbaar. 

Kortom: de communicatiewereld verandert en als professional moet je mee. Dankzij een mix van technische kennis en menselijk inzicht kan je je onderscheiden en excelleren in je vak. 

Benieuwd naar alle inzichten? Download het volledige ECM-trendrapport.

*** 

Volgende keer zoomen we in op uitdaging #3: je publiek bereiken en beïnvloeden in een hypergeconnecteerde wereld. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Vacature: Head of Corporate Communication

SERIS Security is op zoek naar een visionaire Head of Corporate Communication om de communicatiestrategieën, waaronder interne en externe...
Lees meer

Vacature: Corporate Communications Specialist

Om haar missie en continue groei te ondersteunen, zoekt SERIS Security een zeer bekwame Corporate Communications Expert om haar dynamisch team te...
Lees meer