Congres 2024: Ontdek de trends die de grenzen van interne communicatie verleggen

Terug naar overzicht

Organisatie

vonk

Datum & uur

16 oktober

Locatie

Antwerpen

Tijdens het vonkcongres op 16 oktober duiken we in de vraag hoe we écht het verschil kunnen maken. Ontdek welke de trends de grenzen van interne communicatie verleggen.

In de huidige maatschappelijke en economische context verwachten organisaties en bedrijven dat hun communicatieafdelingen niet alleen uitstekende uitvoerders zijn, maar ook dat ze strategisch meedenken en effectief bijdragen aan de toekomst van de organisatie.

Op het congres vind je een antwoord op deze prangende vragen

  • Hoe kun je interne communicatie in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen?
  • Hoe zorg je ervoor dat de strategie gedragen wordt door alle medewerkers in de organisatie?
  • Hoe maak je van je medewerkers ambassadeurs die positief bijdragen aan de employer branding?
  • Wat zijn de evoluties in interne digitale communicatie en hoe beïnvloeden die de medewerkerservaring?

 

Elke vraag wordt beantwoord door een vooraanstaand expert met een inspirerende  keynote. Dit wordt gevolgd door een sprekende case study of een levendig panelgesprek met ervaringsdeskundigen, waarbij inzichten en praktische kennis worden gedeeld.

Laat je inspireren en netwerk met collega’s 

Profiteer van de inzichten van vooraanstaande (inter)nationale experts, en ga naar huis met nieuwe inzichten uit de ervaringen van collega’s.

Programma

Onthaal
Welkom
Keynote: How to increase the strategic impact of internal communication in your organisation.

Practical insights into how much strategic influence communicators have, the factors that limit this and how to have overcome them to add more value. Keynote by Dominic Walters, IoIC President-Elect from the United Kingdom based on the findings of their 2024 IC Index research

Case: Hoe krijg je IC op strategisch niveau in de organisatie? En hoe organiseer je jouw interne communicatie?

Evelien Bellemans (Colruyt Group) licht toe welke stappen ze daarin gezet heeft.

Panelgesprek: Waar sta jij als IC verantwoordelijke in de organisatie? Hoe kan je de positie van interne communicatie en jouw rol daarin versterken?

Vier interne communicatiecollega’s gaan in gesprek met Eric Goubin​, onderzoeker bij Thomas Moore.

Koffiepauze en netwerken
Keynote: Jouw medewerkers als fans. Hoe zet je ‘ambassadorship’ in voor employer branding?

Wil Michels komt toelichten hoe je zijn fan- en familiestrategie kan toepassing in interne communicatie.

Case: 200 jaar AG Insurance: De ambassadorstrategie als motor van je IC.

200 jaar AG. Het verhaal van een unieke verjaardag. Een punt op een tijdlijn dat AG aangreep als een momentum om de bedrijfscultuur duurzaam te versterken. En het bedrijf meer dan ooit te laten stralen naar de buitenwereld, dankzij zijn eigen medewerkers.

Inge Vandewiele, verantwoordelijk voor Employer Branding & Corporate Communication bij AG Insurance toont hoe AG van zijn employee experience de driver maakte van zijn employer brand, gedragen door een sterke community van authentieke ambassadeurs.

 

Panelgesprek: Is Employer Branding een verantwoordelijkheid voor IC of HR?

Panelgesprek tussen IC- en HR-verantwoordelijken gemodereerd door Evelyne Sinnaeve van The Oval Office.

Deelnemers:

  • Elien Martens (Talent manager bij Milcobel)
  • Niels Klockaerts (Recruiter bij Q8)
  • Barbara Spyckerelle (Roularta media groep)
  • Danny Erreweyeart (Evonik)
Lunch
Keynote: Communiceren over organisatiestrategie en -veranderingen: hoe krijg je iedereen mee?

Thomas Brion (Threon) gaat op basis van eigen case-ervaringen en internationaal onderzoek in op de vraag of de traditionele aanpak die we allemaal kennen wel nog werkt.

Case: Hoe Q8 zijn strategische transformatie succesvol heeft vertaald naar haar medewerkers.

De marktverandering naar mobiliteit en elektrisch rijden zette Q8 ertoe aan om drastisch zijn strategische koers te wijzigen, zowel op commercieel als op cultureel vlak.  Katia Van Bouwel, verantwoordelijke Brand & Corporate Communications Q8 Northwest Europe deelt hoe ze de communicatie rond deze change succesvol hebben aangepakt.

Panelgesprek: Hoe maak je de organisatiestrategie relevant voor alle stakeholders (ook de moeilijk bereikbare)?

Hoe maak je de organisatiestrategie relevant voor alle stakeholders (ook de moeilijk bereikbare)?
4  vonkleden gaan in gesprek,​ gemodereerd door Ilse De Smet (com@co).

Koffiepauze en netwerken
Keynote: Evoluties in interne digitale communicatie: wat verandert, wat werkt en waarom?

Christiaan Lustig, auteur van het boek ‘Digital employee experience: met je medewerker voorop richting een menselijke digitale werkomgeving’.

Wrap-up: Wat hebben we geleerd vandaag?
Netwerkdrink

Sprekers

Dominic Walters

Dominic is al meer dan 30 jaar actief in interne communicatie, met een specialisatie in communicatie voor leiders en lijnmanagers. Hij heeft gewerkt in senior functies en als coach en consultant in het VK, Europa, Azië en de VS, waar hij leidinggevende teams in verschillende sectoren ondersteunde. Hij geeft ook trainingen in leiderschapscommunicatie voor het Institute of Internal Communication (IoIC).

Dominic is medehost van de populaire podcast “Future of Internal Communication” en  auteur van het IoIC-audioboek over leiderschapscommunicatie. Hij heeft een MA in Geschiedenis van de Universiteit van Cambridge en is een Fellow en toekomstig voorzitter van IoIC.

 

Evelien Bellemans

Evelien Bellemans is een doorgewinterde communicatieprofessional met 10 jaar ervaring. Ze begon haar carrière als interne communicatieverantwoordelijke voor de productieomgeving van Colruyt Group, de Belgische marktleider in retail, Ze tekende er de communicatie- en kanalenstrategie uit, coördineerde communicatieprojecten en -plannen, bood ondersteuning, advies en coaching aan het managementteam, en werkte aan een communicatieve bedrijfscultuur.

De afgelopen 3 jaar heeft Evelien haar stempel gedrukt op de gehele Colruyt Group, met een impact op 33.000 medewerkers. Als senior interne communicatiespecialist, binnen de corporate afdeling voor communicatie en samenwerking, zet ze de strategische lijnen uit, tekent ze de organisatie-inrichting en bouwt ze aan het nodige vakmanschap. Gedreven door de passie voor het delen van kennis, richtte Evelien een interne communicatie community op, geeft ze opleidingen, organiseert ze inspiratiesessies en draagt ze actief bij aan vonk als kernlid.

Eric Goubin

Eric Goubin is onderzoeker en docent bij Thomas More hogeschool en Kortom.

Hij startte zijn loopbaan bij communicatiebureau MIOS waar hij zich specialiseerde in communicatiemanagement bij overheid en socialprofit. Rond de eeuwwisseling was hij gangmaker van wetenschappelijk onderzoek aan zijn hogeschool. Daarbij focust hij zich op communicatiebeleid, innovatie en sociale inclusie. Recente publicaties van zijn hand zijn ‘De nieuwe communicatiedienst’ en ‘Communicatie als bindkracht’.

Wil Michels

Wil Michels is een gevierd auteur uit Nederland. Bekend zijn vooral het ‘Communicatie Handboek’, het ‘Communicatiemodel compact’, ‘Communicatiestrategie en Fanstrategie’. Zijn inspirerende, interactieve workshops over creatief denken en communicatiestrategie maken van hem een veelgevraagde spreker.

Inge Vandewiele

Inge Vandewiele is sinds 2017 verantwoordelijk voor Employer Branding & Corporate Communication bij AG Insurance. Inge en haar team werken actief op de AG cultuur, branding, strategie en externe reputatie. Met haar brede ervaring in veranderingsmanagement richt ze haar blik steevast op de toekomst: het bouwen aan een intentionele communicatiestrategie gericht op menselijke connectie.

Evelyne Sinnaeve

Voor Evelyne is het superbelangrijk dat mensen zich goed voelen op hun werkplek. Daar staat ze iedere dag voor op. Ze is echt op missie. Evelyne doe dat door enerzijds bedrijven te begeleiden in hun Employer Branding en Interne Communicatie, door af en toe les te geven en te inspireren op linkedin of op events. Ze is zelf al meer dan 25 jaar actief in interne communicatie, corporate communicatie en Employer Branding. Die kennis en ervaring zet ze nu in om andere organisaties te begeleiden.

Katia Van Bouwel

Na een aantal ervaringen in marketing communicatie bij onder meer Nokia, is Katia ondertussen lange tijd aan de slag bij Q8. Na een 5-tal jaren als Marketing Manager en woordvoerder te hebben gewerkt, kreeg ze de kans om het Brand & Corporate Communications team op te richten. Sindsdien is ze gebeten door voornamelijk interne communicatie en change management.

Als vonk kernlid geniet ze ervan om haar kennis en creativiteit te delen én zich te laten inspireren door en bij te leren van andere vonk’ers!

Ilse De Smet

Ilse De Smedt is (oprichter en) chief van com&co. Voor toonaangevende b2b-klanten bouwt com&co marketing- en communicatiestrategieën op basis van straffe content, sinds de jaren 90. Dat is lang genoeg om de beweging mee te maken van print magazines naar digitale magazines naar print magazines. Ilse stuurt vandaag een team van 40 contentspecialisten aan, actief in interne en externe communicatie, marketing en employer branding.

Thomas Brion

Thomas Brion is een ervaren senior consultant, sales manager, trainer en keynote spreker bij Threon. Met meer dan 10 jaar ervaring in project- en verandermanagement, heeft hij een breed scala aan expertise opgebouwd in verschillende sectoren, waaronder logistiek, fusies en overnames, infrastructuur, farmaceutica en voedsel- en diervoederindustrie. Thomas heeft zich toegelegd op strategie-uitvoering en heeft onlangs een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar de succesfactoren bij organisaties in de Benelux. Door zijn uitgebreide ervaring en onderzoek is Thomas goed geïnformeerd over de best practices en innovatieve benaderingen in strategie-implementatie.

Christiaan Lustig
Het is Christiaans missie om werken beter te maken. Hij ondersteunt organisaties op het gebied van interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking, zodat zij werken en samenwerken beter faciliteren, brengt samenhang aan tussen systemen voor een efficiëntere en effectievere digitale werkomgeving, en helpt professionals met het maken van goede (samen)werkafspraken.
Christiaan werkte aan 45 intranetten en digitale werkomgevingen met bij elkaar meer dan 250.000 medewerkers. Dat deed hij voor uiteenlopende opdrachtgevers in Nederland en België, waaronder energienetwerkbeheerder Alliander (dat de Step Two Intranet & Digital Workplace Award 2022 won) en zorgorganisatie Espria (winnaar van de Best Intranet Award 2018), Jessa Ziekenhuis, Karel de Grote Hogeschool en Umicore.
In 2021 schreef Christiaan samen met een coauteur het boekje ‘Digital employee experience: met je medewerker voorop richting een menselijke digitale werkomgeving’. Dit is ’s werelds eerste boek over dit onderwerp en een “leading work”, aldus James Robertson, grondlegger van de wereldwijde DEX-beweging. Begin 2022 verscheen het ook in het Engels.

Prijs

Early Bird (tot en met 28/06/2024):

  • €355 voor leden
  • €355 via uitnodiging ‘bring a friend’ (*)
  • €440 voor niet-leden

 

Standaard (vanaf 29/06/2024):

  • €395 voor leden
  • €395 via uitnodiging ‘bring a friend’ (*)
  • €490 voor niet-leden

 

(*) Met het ‘bring a friend’-actie kan je op uitnodiging van een vonklid deelnemen aan ledentarief. Vul in het veld ‘opmerkingen of vragen’ de naam in van het vonklid dat jou heeft uitgenodigd.

Wegbeschrijving

KAVA Congres Centrum, Consciencestraat 41, 2018 Antwerpen.

Hier vind je alle informatie over de bereikbaarheid van het congrescentrum.

Inschrijven