Case – SBB blaast met humor zijn interne waarden nieuw leven in

Hoe maak je 600 medewerkers verspreid over 27 kantoren in heel Vlaanderen warm voor je interne waarden? Met dat vraagstuk trok accountant- en advieskantoor SBB naar Production Office. Samen bedachten ze een creatieve communicatiecampagne met Sociaal Incapabele Michiel in de hoofdrol. Het resultaat: een ludieke video, een reeks cartoons, een poster én vooral veel visibiliteit.

Terug naar overzicht

Een nieuwe koers

De laatste jaren ondervond ook SBB de impact van de digitalisering. “We bereiden ons volop voor op morgen”, vertelt customer relationship manager Nathalie Put. “De belangrijkste evolutie is die van cijferaar pur sang naar ondernemerscoach. Die nieuwe rol vergt een andere mindset en dus ook een aangepaste missie en visie.”

SBB stelt alles in het werk om die missie in de organisatie te laten doorsijpelen. “We hebben 27 kantoren over heel Vlaanderen. Het is een hele uitdaging om uniform te communiceren over strategie naar al onze medewerkers. Daarom zijn we in 2017 gestart met regionale roadshows. Tijdens die roadshows gaan onze CEO en directieleden dieper in op grote functionele veranderingen, zoals een nieuw facturatiemodel, en dompelen ze alle medewerkers onder in de missie en visie van ons bedrijf. Een topinitiatief dat zijn doel bereikt.”

“Tijdens onze regionale roadshows brengen we alle medewerkers op de hoogte van onze missie en visie en van grote strategische en functionele veranderingen.” Nathalie Put, customer relationship manager bij SBB

SPORT-waarden nieuw leven inblazen

“Onze missie kan enkel slagen met de juiste bedrijfscultuur”, gaat Nathalie verder. “Daarom riepen we de SPORT-waarden in het leven. SPORT staat voor samenwerking, professionaliteit, ondernemerschap, respect en transparantie. Vroeger lieten we die waarden in de eerste plaats leven op ons intranet, maar ze gingen steeds vaker verloren tussen alle andere boodschappen. Het was hoog tijd om onze SPORT-waarden nieuw leven in te blazen.”

Sociaal Incapabele Michiel als SBB-ambassadeur

Nathalie en haar team gingen te rade bij Production Office, het creatieve agency dat ook aan de wieg stond van Radio SBB. Nathalie: “Ze stelden voor om samen te werken met een cartoonist. En niet de eerste de beste, maar Tom Borremans, de cartoonist achter Sociaal Incapabele Michiel. Dat leek ons het ideale personage om de SPORT-waarden te doen herleven én de onterechte perceptie van accountants als grijze muizen de wereld uit te helpen.”

“Om voeling te krijgen met onze organisatie en waarden, kwam Tom een halve dag langs op een SBB-kantoor. Achteraf stuurden we hem nog allerlei input, zoals onze gedragscode, de waarden en zelfs video’s van bedrijfsevents. Tom bedacht enkele concepten, toetste die af bij ons en werkte ze uit tot een reeks humoristische cartoons. Het was een zeer fijne samenwerking met een topresultaat.”

Een ludieke video en een reeks cartoons

Het plan om Sociaal Incapabele Michiel als ambassadeur in te zetten, was een stijlbreuk met eerdere, veeleer ‘brave’ interne campagnes van SBB. “We legden het idee met een bang hart voor aan de CEO en het directiecomité. Die waren tot onze grote opluchting vrijwel meteen overtuigd. Met een aparte communicatie naar de kantoordirecteurs brachten we hen ook op de hoogte van de campagne.”

De eerste content volgde kort daarna. “Alle medewerkers kregen een mailtje met een ludieke video van Michiel en onze CEO als sidekick. We stuurden de mail vanuit Michiels naam, zodat het leek alsof hij een stagiair was. Een onvoorziene uitdaging: in de dagen daarop werd onze IT-dienst overspoeld door spammeldingen. Dat misverstand hebben we snel uitgeklaard. In de weken daarop stuurden we nog een reeks mails met cartoons in herkenbare situaties op kantoor of bij klanten. Elk mailtje en dus ook elke cartoon gingen dieper in op een van onze SPORT-waarden.”

Iedereen op één lijn krijgen

De laatste mail ging voor kerst de deur uit, maar daarmee was de campagne niet voorbij. Nathalie: “Sinds kort hangen er in de kantoor- en eetruimtes posters van Michiel en de SPORT-waarden. Zo willen we de waarden ook na de mailreeks levend houden.”

“De campagne werd over het algemeen positief onthaald door de collega’s. Iedereen heeft de video en cartoons gezien en dat was uiteindelijk het doel. Humor blijft natuurlijk een subjectief gegeven. We blijven manieren zoeken om iedereen mee te krijgen. Hoe dan ook: we zouden het zo weer opnieuw creatief aanpakken. Dat is ook mijn tip voor andere bedrijven: durf buiten de lijntjes te kleuren en humor te gebruiken in je interne communicatie.”

 

Heb jij ook een topcase van interne communicatie? Deel ze met ons via secretariaat@vonknetwerk.be