Berg de trukendoos op en communiceer weer mensgericht

Dit jaar wagen we ons niet aan trends en voorspellingen. LinkedIn staat er al vol van. De jaarwisseling is de periode bij uitstek om even te reflecteren, om na te denken over wat essentieel is. Daarvoor grijpen we graag terug naar een boek dat uitdaagt en inspireert. Act human van Callebaut Collective is er zo een.

Terug naar overzicht

Marketing, en bij uitbreiding alle vormen van bedrijfscommunicatie – dus ook interne communicatie, zou moeten gaan over het beter begrijpen van de behoeften van mensen. En op basis van die behoeften een relatie aangaan, en mensen helpen die behoeften te realiseren of angsten te bedwingen of reduceren.

Deze uitdagende visie op (marketing)communicatie staat in het boek ‘Act Human’. Als interne communicatieprofessional kan deze visie heel wat inspiratie bieden. Want ook in ons vak gaat het over connecteren met collega’s, leidinggevenden, met het bedrijf waarvoor je werkt. Bij vonk hebben we dat vertaald in ‘strategisch verbinden’.

Weeffouten en chaos

Act Human is van de hand van Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut. Deze drie door de wol geverfde marketeers zagen vanuit hun ervaring dat er weeffouten zitten in de manier waarop bedrijven aan marketing – en bij uitbreiding aan communicatie – doen. Fundamentele veranderingen zoals de digitalisering, de klimaatuitdagingen, en uiteraard de huidige covid-pandemie, hebben chaos gebracht. Niemand lijkt nog te weten hoe we met elkaar moeten of kunnen communiceren.

Trukendoos?

Het marketingvak boette in de loop der jaren aan respect en geloofwaardigheid in bij het grote publiek, schrijven de auteurs in hun inleiding. De man in de straat associeert ‘marketing’ vooral met een trukendoos.  En de marketeer zelf verviel in het technologische aspect van zijn rol.

Ook interne communicatoren lopen het risico om alleen naar de technische kant van hun vak te kijken en te veel belang te hechten aan tools als mirakeloplossingen. En managers denken vaak dat een veranderprogramma moet ‘verkocht’ worden aan de medewerkers. Te weinig staan we stil bij wat de mensen er aan hebben, wat zij ervan vinden, hoe het hen kan helpen om hun werk beter te doen, of beter samen te werken.

Relatie centraal

Met het boek Act Human willen de auteurs de menselijk relatie weer centraal stellen. Want volgens hen gaat een mens altijd op zoek naar relaties, met elkaar, maar ook met merken en bedrijven. En het aangaan van die relaties, daar moet volgens hen marketing – en dus ook communicatie – over gaan.

 

Waarom zou je het boek lezen?

Met Act Human nemen de auteurs je mee in hun visie op marketing als een bouwer van relaties tussen mensen. Ze duiden welke conceptuele overwegingen hiervan aan de basis liggen en hoe ze dit in praktijk brengen. Tot slot schetsen ze welke gevolgen dit heeft voor het profiel van de marketeer/communicator, de bedrijfscultuur en onze manier van samenwerken.

Meer weten over dit boek? https://www.callebautcollective.com/nl/act-human/

Benieuwd van vonk te vertellen heeft over strategisch verbinden? https://www.vonknetwerk.be/boek-strategisch-verbinden

Gerelateerde nieuwsberichten

Vacature: Hoofdverantwoordelijke communicatiedienst AZ Sint-Maarten

Ziekenhuis AZ Sint-Maarten in regio Mechelen zoekt een nieuwe hoofdverantwoordelijke voor haar...
Lees meer

De FEIEA Awards 2024 zijn geopend

Ook dit jaar kan je deelnemen aan de prestigieuze FEIEA’s annual Grand Prix awards. Dit is hét moment om jouw werk in interne communicatie te...
Lees meer