Recent verscheen er een nieuw trendrapport van de European Communication Monitor (ECM). Daarin worden 4 uitdagingen naar voren geschoven die het succes van (interne) communicatie in het komende decennium zullen beïnvloeden:
1/ De mogelijkheden van nieuwe technologie en data benutten
2/ Nieuwe competenties en rollen voor communicatieprofessionals ontwikkelen
3/ Je publiek bereiken en beïnvloeden in een hypergeconnecteerde wereld
4/ Relaties opbouwen in tijden van desinformatie en wantrouwen
De conclusies zijn gebaseerd op de antwoorden van bijna 40.000 respondenten uit 50 landen, verzameld via de ECM-enquêtes die tussen 2007 en 2022 zijn afgenomen.
In dit artikel gaan we dieper in op uitdaging #1: de mogelijkheden van technologie en data benutten.
Een nieuwe manier van werken
Digitale tools, netwerken en diensten hebben nieuwe media en platformen geïntroduceerd voor interne communicatie. Daarnaast is ook het beheerproces fundamenteel veranderd. Zo zijn er vandaag veel meer mogelijkheden om user journeys aan de hand van allerlei communicatietouchpoints beter te monitoren en evalueren.
Digitale capaciteiten uitbreiden
Wie succesvol wil zijn, moet in de eerste plaats zijn digitale capaciteiten uitbreiden. Dat houdt in dat je als communicatieafdeling moet overwegen hoe je taken en processen kunt herontwerpen en obstakels zoals gebrekkige IT-ondersteuning kan overwinnen.
Maar het gaat veel verder dan contentcreatie automatiseren of algoritmes inzetten voor optimale distributie. Het draait ook om technologie en data slim inzetten om de communicatie zelf te verbeteren. Dat stelt je in staat om een beter begrip van de communicatiebehoeften -en gewoonten van je doelgroep(en) te krijgen. Kennis over AI, data-analyse en besluitvorming is daarbij cruciaal.
Cybersecurity als topprioriteit
Veiligheid is dé grote uitdaging bij alles wat digitaal is. Uit de ECM 2020 bleek dat 45,5% van de ondervraagde communicatieprofessionals vaak actief betrokken is bij het aanpakken van cyberbeveiligingscrisissen. Nog eens 31,1% behandelt cyberbeveiligingskwesties regelmatig in hun interne communicatie. Opvallend is echter dat communicatiemedewerkers zelden betrokken zijn bij het informeren van hun collega’s over cyberbeveiliging of bij de ontwikkeling van richtlijnen. Dat kan beter!
Benieuwd naar alle inzichten? Download het volledige ECM-trendrapport.
***
Volgende keer zoomen we in op uitdaging #2: nieuwe competenties en rollen voor communicatieprofessionals ontwikkelen.