3 manieren om de impact van je interne communicatie te meten

Resultaten onderzoeken én interpreteren is de eerste stap om de impact van je interne communicatie te meten. Geen idee hoe je eraan begint? Wij geven je 3 manieren.

Terug naar overzicht

1/ Duik in je intranetdata

 Het intranet is een goede startplaats om relevante gegevens te verzamelen over de betrokkenheid van je medewerkers. Je stelt best de volgende vragen: 

  • Hoeveel werknemers gebruiken het intranet? 
  • Hoe regelmatig zijn ze actief? 
  • Zijn er bepaalde demografische groepen meer of minder actief dan andere? 
  • Wanneer wordt het intranet gebruikt? Zijn er bepaalde ‘piekmomenten’? 
  • Hoe krijgen medewerkers toegang tot het intranet – via hun mobiele apparaat, werkcomputer …? 

 

Analysetools zoals Google Analytics bieden inzicht in al die vragen. Nog enkele metrics die je zeker wil opvolgen zijn het aantal bezoekers per pagina, de tijd die een bezoeker op de pagina spendeert en de interactie. 

Als je een video op een pagina plaatst, meet dan ook de interactie met die video. Haken kijkers vroegtijdig af, dan kan dat een aanwijzing zijn dat de inhoud niet blijft hangen of dat de video simpelweg te lang is. 

Herevalueer je metrics regelmatig – bijvoorbeeld maandelijks, driemaandelijks en jaarlijks – om up-to-date te blijven en sneller behoeften en problemen te spotten. 

 

2/ Neem pulse-enquêtes af

Naast kwantitatieve metingen zijn ook pulse-enquêtes een effectieve manier om de impact van je interne communicatie te meten. Je medewerkers zijn immers het best geplaatst om te vertellen hoe een bepaalde boodschap overkomt. 

De sleutel is om pulse-enquêtes kort te houden. Ze bevatten doorgaans 1 tot 10 vragen over de meest urgente en actuele kwesties in je organisatie. Beschouw het als regelmatige check-ins om actief te luisteren naar en te reageren op de mening van je medewerkers. Het kan volstaan om op het einde van een informatiesessie te vragen welke 3 kernwoorden de deelnemers onthouden hebben om te controleren of je boodschap is blijven hangen.  

Vergeet ook niet om je werknemers op de hoogte te houden van de resultaten en volgende stappen. Niets is erger dan feedback vragen en er daarna niets mee doen. 

 

3/ Monitor de sociale activiteit in je organisatie

Heb je zicht op hoeveel medewerkers je interne communicatie ontvangen? Dan wil je natuurlijk ook weten hoe betrokken en geïnteresseerd ze zijn in je inhoud. Dat doe je door comments op nieuwsberichten te monitoren, activiteit op fora en sociale media te checken en bij te houden welke inhoud je medewerkers delen. Zo ontdek je wat goed werkt – en wat niet – én welke behoeften er zijn. 

Een belangrijke voorwaarde voor kennisdeling is open communicatie. En de manier van interageren zegt eveneens veel over de betrokkenheid. Betrokken medewerkers reageren vaker én positiever op berichten en delen ze ook sneller. Merk je minder betrokkenheid of overwegend negatieve opmerkingen, dan broeit er mogelijk een onderliggend probleem. 

(bron: Involv intranet)