6 manieren om te weten te komen wat er leeft in jouw organisatie
Het Nederlandse communicatiebureau Involve bracht in 2021 een whitepaper uit over hoe je te weten kan komen wat er leeft in jouw organisatie en wie daar het voortouw in kan nemen. Voor ons lijkt dat vanzelfsprekend de interne communicatiespecialist te zijn. We haalden uit het whitepaper 6 methodes die je kunnen helpen.
1/ Thermometer interviews
Korte, informele gesprekken met een doorsnede van collega’s. Voorbeeld vragen: hoe werkt het eigenlijk met X (project of verandering)?, wat vind je van X?, wat vind je belangrijk met betrekking tot X?, hoe zou X bij jullie werken?
2/ Participerende observatie: meedoen in het dagelijkse werk.
Waar je op kunt letten: wat houdt het werk in en hoe voelt het werk? Hoe helpen mensen elkaar in het werk? Hoe lossen mensen problemen op? Hoe ziet een normale dag eruit? Hoe en waarover praten mensen?
3/ Observatie: meekijken in het dagelijkse werk.
Waar je op kunt letten: wat doen mensen? Hoe zien hun dagen en hun bezigheden en hun context eruit? Hoe komen ze binnen? Hoe ziet hun agenda eruit? Hoe wisselen ze informatie uit? Wat is de toon van de communicatie? Waar hebben ze het over? Hoe reageren ze op speciale of onverwachte gebeurtenissen? Hoe ziet de omgeving eruit?
4/ Panel: regelmatig (online) raadplegen van representatieve groepen.
Voorbeeld vragen: wat vinden jullie van X (project of verandering)? Hoe zou X voor jullie werken? Welke oplossingen zien jullie voor X?
5/ Focusgesprekken: in gesprek met groepen mensen.
Dit onderscheid zich van een panel door een wisselende samenstelling van de groep.
Voorbeeld vragen: hoe kijken jullie aan tegen X? En wat herken je van wat anderen daarover zeggen? Wat vinden jullie belangrijk met betrekking tot X en wie vindt nog iets heel anders? Wie herkent dat? Hoe zou X bij jullie werken en hoe dan precies?
6/ Surveys: Bestaande of nieuwe enquêtes of polls
Voorbeeld vragen: is met betrekking tot X, A, B, C, of D van toepassing? Welke oplossing met betrekking tot X zou het beste kunnen werken (A, B, C, of D)?
Welke methoden je selecteert, hangt af van de beschikbare tijd (bijvoorbeeld het afnemen van een survey is minder tijdsintensief dan observeren), de omstandigheden (bijvoorbeeld hybride werken kan participeren compliceren), en je persoonlijke voorkeur (de één gaat heel gemakkelijk een thermometer interview aan, de ander organiseert liever een focusgesprek).
Meer weten?
Wil je het volledige whitepaper lezen en te weten komen hoe je dat concreet aanpakt? Download dan hier het whitepaper.