Grote impact met een klein communicatieteam of budget ? 4 tips!

Hoe voer je een effectieve interne communicatie wanneer je een klein team of weinig budget hebt? Vonk bracht een collegagroep samen om van gedachten te wisselen. Deze vier tips krijg je van ons alvast mee.

Terug naar overzicht

1/ Bouw een netwerk op 

Als je geen groot team hebt, ga dan op zoek naar een netwerk van ‘fans’ binnen het bedrijf die jouw ‘tentakels’ of ‘voelsprieten’ zijn. Wie zijn ze, de medestanders die jouw boodschap mee kunnen verspreiden in alle lagen van de organisatie?  En omgekeerd: wie kan jou relevante info aanleveren over wat leeft in het bedrijf, interessante projecten, enz.  

Zorg ook voor een extern netwerk van gelijkgezinde professionals. Mensen die met gelijkaardige uitdagingen te maken krijgen, met wie je kan sparren of aan wie je advies kan vragen. Zo heb je een klankbord om je ideeën en plannen aan voor te leggen. Collega’s die je af en toe kan raadplegen zijn dan een grote meerwaarde. Hier komt een netwerkorganisatie als vonk dus goed van pas.  

2/ Maak werk van een plan 

Elk communicatieteam heeft natuurlijk baat bij een plan, maar hoe minder mankracht en capaciteit een team heeft, hoe belangrijker het is om een plan te maken met duidelijke krijtlijnen die je volgt.  Het helpt je prioriteiten vast te leggen en keuzes te maken in welke projecten je energie verdienen en welke acties het meest effectief zijn om je plan werkelijkheid te maken.  

Meer weten? Grasduin dan zeker even in de pijler ‘strategie’. 

3/ Sta op je strepen  

Het risico dat je als eenmanscommunicatiedienst een soort ‘manusje-van-alles’ wordt, loert voortdurend om de hoek. Collega X wil “een postercampagne”, collega Y “een brochure”. Zomaar tegen alles ja zeggen is geen goed idee, dan bestaat de kans dat je focus verliest van je eerder opgestelde plan.  Durf dingen dus kritisch in vraag te stellen: waarom wil je dit doen? Wat wil je hiermee bereiken? Ga dan met je collega’s in gesprek over een mogelijke alternatieve aanpak die wél binnen je strategie past en jouw capaciteit of die van je team niet nodeloos uitput.  

4/ Meet de impact van je werk 

Meten is weten, dat lijkt nogal evident. Maar hoewel elke communicator hiervan overtuigd is, schiet het er bij kleinere teams soms bij in. Het belang van impactmetingen is echter groter wanneer de mankracht en de middelen schaars zijn. Bet dan is het extra belangrijk om te weten welke kanalen of aanpak het beste werken, en wat niet, zodat je je aanpak kan bijsturen om zo’n groot mogelijke impact te maken met de beperkte middelen (mensen of budget)  die je ter beschikking hebt. 

 

Op zoek naar je externe netwerk? Dan biedt vonk de oplossing! 

Vonk is het netwerk voor mensen met een passie voor interne communicatie. We helpen je connecteren met collega’s, we inspireren je en geven je de handvaten om te groeien in het vak. 

Meer weten? Check zeker even onze opleidingspagina! 

Nog geen lid? Kom er hier alles over te weten!