Hoe begeleid je veranderingen? Het ADKAR-model
Bij verandertrajecten heeft interne communicatie een belangrijke ondersteunende en faciliterende rol. Om in deze rollen meer houvast te hebben, kan je een verandermodel als basis gebruiken voor de communicatieplanning. Een veel gebruikt model is het ProSci ADKAR-model, dat een veranderproces in vijf fases opdeelt: Awareness, Desire, Knowledge, Action en Reinforcement. Interne communicatie heeft in elk van die fases een andere functie te vervullen die telkens een groot kan verschil maken.
Awareness
Een veranderproces begint met het bouwen aan bewustzijn. Hier kan interne communicatie de meeste impact genereren. Je toont aan hoe de huidige situatie in elkaar zit en laat medewerkers inzien waarom er een verandering nodig is. De verschillende redenen voor verandering staan hier centraal. Daarbij maak je ook duidelijk wat de verandering concreet inhoudt voor bepaalde personen, hoe die zal gebeuren, op welke manier de mensen ondersteund zullen worden en wat er gebeurt mocht het toch mislukken. Hierbij haal je best zowel rationele als emotionele argumenten aan en gebruik je ook voorbeelden die zo concreet mogelijk zijn.