Hoe interne communicatie welzijn kan promoten binnen jouw organisatie

In een tijd waarin welzijn steeds hoger op de strategische agenda staat, is het voor bedrijven cruciaal om een cultuur te creëren waarin medewerkers floreren. Als verantwoordelijke voor interne communicatie speel jij hier absoluut een sleutelrol in het verspreiden van deze boodschap en in het inspireren van jouw directieteam om welzijn als een prioriteit te zien. Hier zijn enkele praktische tips om dit effectief aan te pakken.

Terug naar overzicht

Maak welzijn tastbaar met verhalen

Mensen verbinden zich met authentieke verhalen, niet met statistieken. Deel inspirerende verhalen van collega’s die hun welzijn hebben verbeterd door bepaalde initiatieven en leermomenten binnen of buiten het bedrijf. Of dit nu gaat om een verbeterde work-life integratie, gezondere eetgewoonten of meer beweging, deze persoonlijke verhalen maken de impact van welzijn tastbaar en herkenbaar voor iedereen.

Organiseer actieve luistersessies

Het promoten van welzijn begint bij actief en oprecht luisteren. Organiseer regelmatige luistersessies waarin medewerkers hun noden en ideeën kunnen delen. Dit creëert niet alleen een platform voor betrokkenheid, maar biedt ook waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om het welzijnsbeleid verder te verfijnen. Zorg ervoor dat je deze constructieve, continue feedback verzamelt en deelt met het directieteam om hen bewust te maken van de evoluties en behoeften binnen de organisatie. Koppel dan ook deze bevindingen vanuit de directiekamer terug naar de organisatie. Zo zorg je voor een waardevolle feedbackloop waarbij iedereen in de organisatie voelt dat er structurele stappen worden gezet op basis van ieders input.

Integreer welzijn in de bedrijfscultuur

Communiceer niet alleen over welzijn in aparte initiatieven, maar maak het onderdeel van de bedrijfscultuur. Dit kan door gezondheidstips op te nemen in de wekelijkse nieuwsbrief, door welzijnsactiviteiten te promoten in vergaderingen of zelfs door kleine dagelijkse herinneringen (zoals aanmoedigingen voor een lunchwandeling, staande vergadering, boxed breathing,…) in interne communicatiekanalen te integreren. Wanneer welzijn als een integraal onderdeel van de werkdag wordt gezien, zal het sneller en duurzamer door de organisatie worden omarmd. Kortom ‘start and keep walking the talk’.

Betrek leiderschap in de communicatie

Een directieteam dat actief communiceert over welzijn zet de toon voor de rest van het bedrijf. Moedig jouw directieteam aan om deel te nemen aan welzijnsinitiatieven en om er openlijk over te communiceren via good & bad practices. Dit kan door middel van video’s, persoonlijke getuigenissen, of het delen van hun eigen ervaringen en uitdagingen op het gebied van welzijn. Wanneer leiders gezond en kwetsbaar leiderschap etaleren en oprecht puur het goede voorbeeld geven, volgen medewerkers sneller. Bij Springbok definiëren wij dit van ‘I care naar We care’.

Meet en deel resultaten

Directieteams worden vaak overtuigd en gemotiveerd om blijvend te investeren door duidelijke cijfers en kpi’s. Zorg er dus voor dat je regelmatig rapporteert over de positieve impact van welzijnsinitiatieven. Dit kan variëren van verbeterde productiviteit en lagere verzuimcijfers tot een verhoogde medewerkerstevredenheid of betere teamdynamica en individuele werkgelukscores. Laat zien hoe welzijnsinvesteringen rendement opleveren, niet alleen in termen van geluk (VOI = value on investment), maar ook in bedrijfsresultaten (ROI = return on investment).

Stimuleer een cultuur van erkenning en waardering

Het gevoel van waardering en erkenning speelt een cruciale rol in het welzijn van medewerkers. Promoot een cultuur waarin successen, groot of klein, regelmatig worden gevierd. Bij Springbok noemen wij dit ‘Partylines’ in plaats van deadlines. Dit kan door middel van shout-outs in de nieuwsbrief, een speciaal platform voor erkenning, of zelfs door kleine, persoonlijke bedankjes van het directieteam. Deze simpele herhaaldelijke positieve acties kunnen een enorme impact hebben op het gevoel van welzijn en verbondenheid binnen het bedrijf. Weetje…we hebben 5 positieve stories nodig om 1 negatieve ervaring te onderdrukken. Negativiteit verspreid zich namelijk als een wilde bosbrand terwijl positiviteit meer volhoudende fitness nodig heeft om blijvende impact te maken. Train dus positiviteit in je communicatie als een spier.

Conclusie: Creëer een duurzame welzijnscultuur

Als verantwoordelijke voor Interne Communicatie heb je de unieke kans om welzijn tot een kernwaarde van jouw organisatie te maken. Door strategische en opvallend positieve communicatie, het delen van verhalen, en het betrekken van het directieteam, kun je bijdragen aan een cultuur waarin welzijn centraal staat. De voordelen? Een gelukkiger, gezonder, positiever en meer betrokken personeelsbestand dat floreert in een omgeving waar ze echt worden gewaardeerd.

Neem deze tips mee en zie hoe jouw organisatie transformeert naar een plek waar welzijn niet alleen een prioriteit is, maar een manier van werken. Creëer samen met ons de shift van een negatief curatief naar een positief preventief welzijnsbeleid.

Brecht Buysschaert, Founder, CEO, Sr. Well-being consultant bij Springbok Health & well-being at work