Sleuteltrends van de European Communication Monitor 2022

De European Communication Monitor is een jaarlijks onderzoek dat peilt naar de status quo en toekomstige trends van het communicatievak in heel Europa. In 2022 stonden diversiteit en inclusie, empathisch leiderschap en communicatietechnologie centraal in de bevraging. Wat blijkt? Er is nog werk aan de winkel.

Terug naar overzicht

Diversiteit en inclusie blijven een uitdaging  

Slechts 1 op de 2 respondenten zegt de maatschappelijke trends en discussies rond inclusie te volgen. Eenzelfde aandeel erkent wel dat het onderwerp op de agenda staat in hun land. Dit komt dan ook tot uiting binnen de communicatie-aanpak. Eén op twee zei rekening te houden met leeftijd, etniciteit en gender bij het plannen en uitvoeren van hun communicatie-initiatieven. Andere diversiteitsfactoren zoals socio-culturele status, beperking, politieke en religieuze overtuiging en andere, krijgen minder aandacht. Tegelijkertijd gelooft slechts 15% van de bevraagden dat diversiteit en inclusie in de komende drie jaar bij de belangrijkste uitdagingen zal horen. In een hyperdiverse realiteit is er dus nog heel wat ruimte voor verbetering. 

Empathisch leiderschap zit in de lift … en dat is goed nieuws  

Sinds de coronapandemie zien we een stijging in empathisch leiderschap. 73,3% van de communicatieprofessionals ervaarde empathisch gedrag van communicatieleiders en de meerderheid (56,7%) stelt dat dit is toegenomen tijdens de pandemie. Die empathie manifesteert zich vooral in het begaan zijn met het persoonlijk welzijn van anderen of in begrip tonen, de sterktes en limieten van het team aantonen en aandacht schenken en goed luisteren naar anderen. Die verhoogde empathie wierp ook zijn vruchten af. Het onderzoek toonde een positief verband aan met mentale gezondheid, welzijn én engagement. Laat dit dan ook een pleidooi zijn om meer empathische leiderschapscompetenties en organisatieculturen te ontwikkelen.  

Het implementeren van nieuwe technologieën blijft moeilijk  

Empirische studies toonden eerder al aan dat de implementatie van technologieën in de communicatiesector nog in de kinderschoenen staat. De studie peilde daarom naar de status quo van de implementatie van CommTech. Wat bleek? Slechts een derde (35,5%) van de communicatieprofessionals volgt de ontwikkelingen van CommTech van dichtbij en slechts een kleine meerderheid (55,2%) gelooft ook dat deze technologieën het communicatieberoep écht zullen veranderen. Dat weerspiegelt zich ook in het feit dat slechts 6,2% van de communicatieafdelingen echt al hun activiteiten hebben gedigitaliseerd. Dat heeft weinig te maken met technologische moeilijkheden of menselijke factoren, maar ligt meer aan organisatorische drempels zoals processen die niet klaar zijn voor digitalisatie en niet flexibele structuren of culturen en weinig ondersteuning van IT-departementen. Zeker die eerste twee maken in België een verschil. 

Andere resultaten  

Het rapport vertelt verder nog welke drempels de communicatieprofessionals ervaren, geeft je een beeld van salarissen van communicatiemedewerkers over heel Europa en karakteristieken van “uitstekende communicatiedepartementen”. Verder zoomt het ook in op de toenemende behoefte aan extern advies over communicatie, en de uitdagingen om de kwaliteit van externe consulting te garanderen. 

 

Benieuwd welke resultaten er nog uit de ECM kwamen? Lees het volledige rapport hier. 

Bron: Zerfass, A., Moreno, A., Tench, R., Vercic, D., & Buhmann, A. (2022, juli). European Communication Monitor. EUPRERA European Public Relations Education and Research Association.