7 tips om de aandacht van je management te krijgen

Als je de prioriteiten en zorgen van leidinggevenden begrijpt en erop inspeelt, kan je als communicatieprofessional je waarde binnen de organisatie extra in de verf zetten. Hoe doe je dat? We geven je 7 handige tips.

Terug naar overzicht

Waarom is het relevant?

Door je communicatie af te stemmen op de taal en stijl van je management, zorg je dat je ideeën makkelijker aanvaard worden. Je verhoogt tegelijk ook de betrokkenheid van het management bij communicatie-initiatieven. En door relevante prestatie-indicatoren (KPI’s) te identificeren, kan je de ROI van je inspanningen makkelijker aantonen.

Dat vraagt om een strategische mindset en een proactieve houding, maar de inspanning is de moeite waard. Zo kan je als communicatie-expert jouw aandeel in het succes van de organisatie beklemtonen en je relatie met het senior management versterken.

Onze 7 tips

 

#1 Hou rekening met wat het management belangrijk vindt

Als je managers focussen op winst en/of kostenbesparingen (wat meestal het geval is), loont het om dezelfde mentaliteit aan te nemen. Probeer aan te tonen dat je communicatie-initiatieven de organisatie helpen om geld te verdienen of besparen. Als het geen geld oplevert of bespaart, dan doe je het beter niet. Dat klinkt dramatisch, maar het zal zeker de aandacht van je leidinggevenden trekken.

 

#2 Gebruik een framework

Gebruik een framework zoals het Strategisch Communicatie Frame om het gesprek aan te gaan over de communicatiestrategie van je organisatie. Daarmee verzeker je dat je alle nodige vragen stelt zodat je communicatie-inspanningen gelinkt zijn met de bredere bedrijfsstrategie.

 

#3 Zorg dat je taal resoneert bij je managers

Leer het jargon en de buzzwords van je managers en gebruik het als je een nieuw idee of een nieuwe campagne pitcht of presenteert.

 

#4 Toon feiten en cijfers

Managers zijn datagerichte mensen. Er is geen betere manier om je inspanningen te valideren dan met feiten en cijfers. Zorg wel dat je beschikt over de nodige benchmarks die leidinggevenden helpen te begrijpen hoe goed je presteert.

 

#5 Identificeer de belangrijkste KPI’s

Hoewel er geen standaardmetrics zijn om interne communicatie te meten, is het toch belangrijk om relevante prestatie-indicatoren (KPI’s) te identificeren en zowel kwantitatieve als kwalitatieve manieren te vinden om prestaties te meten.

Zorg dat je weet wat je communicatiedoelen zijn. Dat kan bijvoorbeeld verhoogde betrokkenheid van werknemers, kennis van de strategie of een positieve attitude ten opzichte van verandering zijn.

Vervolgens kan je het bereik van je interne kanalen zoals e-mail, intranet en werknemersapps meten en analyseren. Je kan de betrokkenheid bij communicatie beoordelen aan de hand van click-through rates, deelname aan peilingen of enquêtes. Je kan ook het begrip van berichten meten via kennisquizzen, enquêtes na communicatie en focusgroepen.

 

#6 Kies de meest geschikte kanalen voor communicatie met het management

Leidinggevenden hebben het vaak druk en geven de voorkeur aan beknopte, data-gedreven informatie die duidelijk en efficiënt wordt gepresenteerd. Hou rekening met hun informatiebehoeften en -voorkeuren en respecteer hun (beperkte) tijd. Plan vergaderingen strategisch, hou ze beknopt en zorg voor een heldere en relevante agenda.

Kies kanalen die je communicatiedoelstellingen effectief ondersteunen. Gebruik bijvoorbeeld executive-samenvattingen, maandelijkse ROI-dashboards, korte videoupdates, interne nieuwsbrieven voor bredere updates, en één-op-één-vergaderingen of vertrouwelijke rapporten voor gevoelige informatie.

 

#7 Showcase je werk

Geef geregeld een overzicht van je meest recente communicatie-initiatieven, zet hun impact in de verf en laat zien hoe ze aansluiten bij de prioriteiten van de organisatie. Licht succesvolle initiatieven uit en toon hun tastbare impact voor de organisatie.

(bron: https://www.internalcommspro.com)